סינוסיטיס נגיפית חריפה (ויראלי) זיהום ויראלי בסינוס

סינוסיטיס נגיפית חריפה, המכונה גם סינוסטיס ויראלית, היא מצב שכיח המאופיין בדלקת של חללי הסינוס עקב זיהומים ויראליים. המחוללים השכיחים יהיו וירוסים הגורמים למחלות בדרכי הנשימה כגון רינו-וירוס, וירוס השפעת, אדנו-וירוס ואחרים. סינוסיטיס נגיפית חריפה לעיתים קרובות מתרחשת ביחד עם זיהום בדרכי הנשימה העליונות. מהלך ההתפתחות השכיח כולל בתחילה תחושת כאב גרון ואוזניים. לאחר מכן יופיעו נזלת וגודש אפי, מה שגורם לפגיעה בניקוז הסינוסים ותחלואה בסינוסים.

תסמינים של סינוסיטיס ויראלית דומים לאלו של סינוסיטיס חיידקי ועשויים לכלול גודש באף, הפרשות מהאף (שקופות או מעט דהויות), כאבי פנים או לחץ, שיעול, כאבי ראש, עייפות ולעיתים חום. עם זאת, סינוסיטיס ויראלית נוטה להיות קלה יותר ומוגבלת בזמן בהשוואה לסינוסיטיס חיידקי.

הטיפול בסינוסיטיס נגיפי מתמקד בהקלה על התסמינים ובתמיכה בתהליך הריפוי הטבעי של הגוף. זה עשוי לכלול תרופות ללא מרשם כגון נוגדי גודש, משככי כאבים (למשל, פרצטמול או איבופרופן), תרסיסי מי מלח או שטיפות אף עם מי מלח, שתייה מרובה, אדים ומנוחה. אנטיביוטיקה אינה יעילה נגד זיהומים ויראליים ואינה ניתנת באופן שגרתי עבור סינוסיטיס נגיפית אלא אם מתפתח זיהום חיידקי משני.

ברוב המקרים, סינוסיטיס נגיפית חולפת מעצמה תוך שבוע עד עשרה ימים. עם זאת, אנשים עם מחלות כרוניות של דרכי הנשימה או מערכת חיסונית מוחלשת, עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לסיבוכים, ונדרש מעקב רפואי הדוק יותר .

דרכי מניעה, בעיקר מניעת הדבקה כגון שמירה על היגיינת ידיים, הימנעות ממגע קרוב עם אנשים חולים וקבלת חיסון נגד שפעת, יכולים לסייע בהפחתת הסיכון לסינוסיטיס נגיפי וזיהומים אחרים בדרכי הנשימה.

גלילה לראש העמוד