ניתוחים אינדוסקופיים לארובת העין ודרכי דמעות

ניתוחים לחסימה בדרכי הדמע – חלל האף והסינוסים גובל בארובת העין. בהרבה פתולוגיות של ארובת העין ודרכי דמע, הגישה אליהם נוחה יותר דרך האף בעזרת אנדוסקופ. בצורה זו נמנעת צלקת חיצונית באזור העין, הניתוח מבוצע דרך האף עם חזות וראיה טובה יותר, שמאפשרת טיפול מדויק יותר וממוקד לבעיה. דוגמא טובה לכך היא ניתוחים לחסימה בדרכי הדמע. הטיפול בהפרעה בניקוז של דרכי הדמע, מצריך בהרבה מקרים שיתוף פעולה של מנתח סינוסים עם רופא עיניים מומחה באוקולופלסטיקה. מטופלים עם חסימה בדרכי הדמע סובלים מדמעת ולעיתים הפרשה מוגלתית בעין. לאחר הערכה משותפת בה נקבע אם הבעיה אכן קשורה לחסימה של דרכי דמעות, מבוצעת שטיפה של דרכי הדמעות, הנותנת מידע לגבי מהות החסימה ומיקום החסימה. במקרים בהם ישנה חסימה בצינור הדמעות, ברוב המקרים הטיפול יהיה ניתוח. במהלך הניתוח בעבודה משותפת עם מומחה באוקולופלסטיקה, מבוצעת חשיפה של שק הדמעות מתוך האף, לצורך פתיחת שק הדמעות לחלל האף, וע"י כך נוצר מעקף לצינור הדמעות החסום שמנקז את הדמעות. מדובר בניתוח עם אחוזי הצלחה גבוהים, עם החלמה קלה יחסית.

דקומפרסיה של ארובת העין במטופלים אשר סובלים מבלט של העין – אחד מהפתרונות יהיה ניתוח להרחבת ארובת העין, כדי שתכולת הארובה תוכל להתפשט בחלל שהוגדל והעין תיסוג לאחור. מצב זה שכיח במטופלים הסובלים ממחלת Graves, הנמצאים במעקב רופא עיניים. לאחר הערכה מדוקדקת ע"י רופא עיניים מומחה אוקולופלסטיקה והחלטה על תיקון ניתוחי (דקומפרסיה), יבוצע ניתוח בשיתוף פעולה של מומחה בניתוחי סינוסים ורופא עיניים מומחה בניתוחים בארובות העיניים. הניתוח או חלק מהניתוח מבוצע בגישה אינדוסקופית דרך האף, במהלכו מבוצעת חשיפה רחבה ככל האפשר של קיר הארובה המשותף, לאחר מכן מוסר הקיר ומוסרת מעטפת ארובת העין, כך שתכולת הארובה מתרחבת לתוך חלל הסינוסים שנפתח. בחלק מהמקרים מוסר חלק מהשומן מהארובה על מנת להגדיל את האפקט. ההחלמה מניתוחים אלה יחסית קלה, ומלווה בכפל ראיה זמני, שטף דם סביב העין, ותחושת חסימה בנחיר האף המנותח.

גישות לכריתת גידולים מארובת העין – מאחר והסינוסים וארובת העין בעלי גבול משותף, הגישה לגידולים בארובת העין הממוקמים בסמיכות לדופן הארובה הגובלת עם הסינוסים, תהיה בגישה אינדוסקופית דרך הסינוסים. בגידולים אלה לאחר הערכה מוקדמת בהדמיות, ובדיקת רופאי עיניים לגבי נחיצות הניתוח, הרבה פעמים תבחר גישה דרך האף והסינוסים להסרת הגידול. במהלך הניתוח בשיתוף פעולה של צוות אוקולופלסטיקה (רופאי עיניים), מבוצעת בשלב הראשון חשיפה של כל קיר הארובה הגובל עם הסינוסים, לאחר מכן יוסרו הקיר המשותף והמעטפת הארובתית, ואז הניתוח בין שרירים המניעים את גלגל העין לחשיפת הגידול והסרתו. ניתוח כזה דורש שיתוף פעולה הדוק עם רופא עיניים, ציוד ייעודי וניסיון רב בכירורגיה אנדוסקופית של הארובה.

 

גלילה לראש העמוד