גידולים בבלוטת יותרת המוח (היפופיזה)

בלוטת יותרת המוח ממוקמת במרכז הגולגולת וקשורה בעיקר לוויסות פעילות הורמונלית. מיקום הבלוטה באוכף הטורקי גובל בעצבי הראיה, בעורקים המרכזיים למוח ובעצבים הקשורים להנעת העיניים. הבלוטה מחוברת למוח בעזרת גבעול דרכו היא מקבלת אספקת דם ואיתותים מהמוח. גידולים בבלוטת יותרת המוח יכולים להתבטא בהפרעות הורמונאליות, כאבי ראש והפרעות ראיה. הגידולים כמעט תמיד שפירים ועוצמת התסמינים תלויה בגודל שלהם, ובהורמון המופרש על ידי הגידול. מטרות הטיפול במטופלים אלו הינן הגעה לאיזון הורמונלי, ובגידולים שאינם מפרישים הורמונים הורדת המסה הגידולית, כדי שלא יהיה לחץ על האיברים בסביבת הגידול. מטופלים עם גידולים בבלוטת יותרת המוח, יצטרכו לעבור הערכה ע"י צוות שכולל אנדוקרינולוג, רופא עיניים ונוירוכירורג, כחלק מקביעת אסטרטגית הטיפול. במידה ולא ניתן להגיע לאיזון הורמונלי, ו-או שיש לחץ של הגידול על עצבי הראיה, גזע המוח, המטופלים יופנו לניתוח.

מרבית הניתוחים לכריתת גידולים בבלוטת יותרת המוח, מבוצעים ע"י צוות משולב רופא אף אוזן גרון ונוירוכירורג, בגישה אנדוסקופית דרך האף.

כחלק מההכנה לניתוח כל המטופלים יעברו הערכה הדמייתית עם MRI מוח ולעיתים גם יידרש C.T . הניתוח מורכב ממספר שלבים:

השלב הראשון הוא שלב של יצירת הגישה לאזור של בלוטת יותרת המוח בסינוס הספנואידלי. לצורך כך יש לבצע פתיחה רחבה של הסינוס הספנואידלי לחלל האף, לאפשר עבודה משותפת דרך שני הנחיריים של מנתח הסינוסים ונוירוכירורג, וחשיפה רחבה ונוחה של האוכף הטורקי ושל העורקים המובילים למוח ועצבי הראיה, כך שניתן יהיה לעבוד בנוחות ובבטיחות בכריתת הגידול.

בשלב השני יש עבודה משותפת של הרופאים, מבוצעת פתיחת מעטפת המוח וכריתת הגידול, תוך שימור ככל האפשר של הבלוטה הבריאה ועצבי הראיה. השלב הבא הוא שלב איטום הפגם שיצרנו בבסיס הגולגולת. ברוב המקרים לא מתרחש דלף של נוזל המוח בניתוח, והאיטום הוא פשוט והפגם מכוסה בחבישה ביולוגית. במקרים בהם מתרחשת דליפה של נוזל המוח, האיטום מורכב יותר, ודורש לרוב שימוש במתלה רירית, שמוסט ממחיצת האף ומסובב לכיסוי הפגם שנוצר בניתוח. לעיתים כאשר הדלף של נוזל המוח הוא קל, ניתן יהיה להסתפק בכיסוי ממקור שומן בטני.

מהלך ההחלמה יחסית מורכב, כאשר בימים הראשונים נדרש מעקב הדוק אחרי רמת המלחים בדם, ובמידה והיה דלף מנוחה במיטה.

גלילה לראש העמוד