סינוסיטיס כרונית עם פוליפים

סינוסיטיס כרונית עם פוליפים, הוא מצב המאופיין בדלקת מתמשכת של הסינוסים ונוכחות של מעין "גידולים" רכים (לא סרטניים) הנקראים פוליפים באף ובסינוסים. בעולם המערבי ובישראל התהליך הדלקתי המניע את היווצרות הפוליפים והמחלה באף ובסינוסים הוא דלקת מסוג 2. לעיתים קרובות מטופלים עם סינוסיטיס כרונית ופוליפים יסבלו מתחלואה נוספת הקשורה בדלקת מסוג 2 כגון אסטמה ונזלת אלרגית.

הסיבה המדויקת להתרחשות השינויים במערכת החיסון המובילים לדלקת מסוג 2 וסינוסיטיס כרונית עם פוליפים אינה מובנת במלואה.  סינוסיטיס כרונית עם פוליפים יכולה להתבטא בדרגות קושי שונות. לעיתים האף יהיה חסום ופקוק בפוליפים, ולעיתים הפוליפים יכולים להיות בסינוסים בלבד, ולגרום למעט נזלת ולפגיעה קלה בחוש הריח. יש מספר מצבים אשר יכולים להחמיר את המחלה זו:

נזלת אלרגית –  תגובות אלרגיות לגורמים סביבתיים כמו אבקה, קרדית אבק או פטריות עשויות לתרום לדלקת כרונית ולהתפתחות פוליפים. אסתמה-  יש קשר חזק בין אסטמה לסינוסיטיס כרונית עם פוליפים, ושני המצבים מתקיימים לרוב במקביל.

דלקות דרכי נשימה ממושכות – דלקת ממושכת במעברי האף והסינוסים, בין אם בגלל אלרגיות, זיהומים או גורמים אחרים, עלולה להוביל להתפתחות וגדילה של פוליפים באף.

סינוסיטיס כרונית עם פוליפים יכול לגרום למגוון תסמינים: גודש או חסימה מתמשכת באף, נזלת מימית מרובה ולעיתים הפרשה אחורית צמיגות, פגיעה בחוש הריח והטעם, לחץ או כאב בפנים, במיוחד סביב העיניים והלחיים, שיעול והפרעות בשינה.

לצורך אבחון סינוסיטיס כרוני עם פוליפים יבצע רופא א.א.ג בדיקה אנדוסקופית של חלל האף, ולעתים קרובות גם הדמיית CT כדי להעריך את מצב הסינוסים ואת היקף הפוליפים.

הטיפול בסינוסיטיס כרונית עם פוליפים נועד להקל על הסימפטומים ולהפחית דלקת. אפשרויות הטיפול עשויות לכלול:

תרסיס סטרואידלי באף ושטיפות אף עם מי מלח – זה הוא בדרך כלל הקו הטיפולי הראשון להפחתת הדלקת באף ובסינוסים.

מתן סטרואידים סיסטמי – במקרים של דלקת חמורה או פוליפים נרחבים, טיפול סיסטמי (כדורים / זריקות) לתקופה קצרה יכול להביא להטבה משמעותית, מתן סטרואידים לתקופה ארוכה או טיפולים תכופים אינם מומלצים בשל תופעות הלוואי משמעותיות. איזון הגורמים שיכולים להחמיר את הדלקת שגורמת לפוליפים – טיפול מיטבי במחלות המחמירות את הדלקת שגורמת לפוליפים איזון מיטבי של נזלת אלרגית ואסטמה. ניתוח – ניתן לשקול ניתוח סינוסים אנדוסקופי אם הטיפולים הרפואיים אינם יעילים או התחלואה קשה. ניתוח הוא הטיפול היעיל ביותר להורדת עומס התחלואה. אולם לעיתים קרובות יש צורך גם בטיפול מונע רציף לאחר הניתוח.

גלילה לראש העמוד