סינוסיטיס כרונית – תרופות ביולוגיות

סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף (CRSwNP) היא מצב דלקתי כרוני של הסינוסים המאופיין בנוכחות פוליפים באף. תרופות ביולוגיות הם אפשרות טיפול חדשה יחסית, שהראתה תוצאות מבטיחות בטיפול בתסמינים והתחלואה במחלה זו, במיוחד כאשר טיפולים אחרים לא היו יעילים לאורך זמן. לתרופות הביולוגיות יש פחות תופעות לוואי מהטיפול החלופי בכדורים או זריקות של סטרואידים.

תרופות ביולוגיות לסינוסיטיס ופוליפים, הן למעשה נוגדנים שפועלים כנגד רכיבים ספציפיים של מערכת החיסון, המעורבים בתהליך הדלקתי הגורם ליצירת הפוליפים (CRSwNP). לאחר שנים של מחקר, המנגנון להיווצרות סינוסיטיס עם פוליפים החל להתבהר. מה שאפשר למקד את הטיפול לחלבונים ספציפיים המעורבים בהיווצרות הדלקת והפוליפים.

תרופות ביולוגיות פועלות על ידי עיכוב מולקולות או תאים ספציפיים, המעורבים בתהליך הדלקתי ב-סינוסיטיס כרונית עם פוליפים. תרופות אלו מכוונות בעיקר לדלקת מסוג 2, אשר אופיינית לסינוסיטיס כרונית עם פוליפים, וקשורה לעיתים קרובות לאלרגיות ואסטמה.

מספר תרופות ביולוגיות אושרו לטיפול בסינוסיטיס כרונית עם פוליפים (CRSwNP) בארץ: דופיקסנט (Dupilumab), נוקאלה Mepolizumab)), קסוליר (Omalizumab). תרופות אלו הראו יעילות בהפחתת פוליפים באף, שיפור תסמיני האף ושיפור איכות החיים בחולי CRSwNP רבים, במיוחד אלו עם דלקת מסוג 2. הטיפול הביולוגי בסינוסיטיס שמור למקרים קשים ועקשנים אשר טיפולים אחרים, כגון סטרואידים או ניתוח, לא סיפקו הקלה ממושכת מספיק. תרופות ביולוגיות ניתנות בדרך כלל באמצעות זריקות תת עוריות, בדרך כלל בבית. תרופות ביולוגיות נחשבות בדרך כלל בטוחות, אך עשויות להיות להן תופעות לוואי. תופעות הלוואי השכיחות כוללות תגובות באתר ההזרקה, דלקות בדרכי הנשימה העליונות ודלקת הלחמית. חשוב לציין שתרופות אלו יקרות מאוד ואינן בסל הבריאות – תרופות אלו שמורות בדרך כלל למטופלים הסובלים מסינוסיטיס כרונית (CRSwNP) חמור, או למטופלים שלא הגיבו היטב לטיפולים אחרים. בישראל ניתן לקבלן לאחר תהליך אישור מול הביטוחים המשלימים או הביטוחים הפרטיים, לעומדים בתנאי הביטוח.