גידולים ממאירים בסינוסים ובסיס הגולגולת – מבוא

גידולים ממאירים של הסינוסים מייצגים קבוצה מאתגרת ונדירה יחסית של סוגי סרטן, שמקורם בחלל האף ובסינוסים. בעוד שהם מהווים רק חלק קטן מכלל המחלות הממאירות, הם מציגים דילמות אבחון וניהול מורכבות.

1. I. אנטומיה מורכבת:

כדי להבין את המורכבויות של גידולי סינוסים ממאירים, חיוני להבין את האנטומיה הרלוונטית. המורכבות נובעת מכך שמדובר במספר חלל אויר נפרדים: חלל האף, הסינוסים המקסילריים, האתמואידים, הספנואידים והסינוסים הפרונטלים (המצחיים), שנמצאים בסמיכות לבסיס  הגולגולת, המוח, ארובות העיניים חלל הפה ושרירי הלעיסה. מורכבות אנטומית זו מחייבת גישה רב תחומית, לאבחון וניהול של מחלות ממאירות.

II.גידולים ממאירים באף ובסינוסים מגוונים ובכללם:

1. קרצינומה של תאי קשקש
  2. אדנוקרצינומה
  3. Esthesioneuroblastoma
  4. קרצינומה סינונאלית לא ממויינת
  5. מלנומה
  6. סרקומות

כל אחד מתת הסוגים הללו, מציג מאפיינים קליניים ופרוגנוזה מובהקים, המחייבים גישות מותאמות לאבחון ולטיפול.

III. אִבחוּן

א הסתמנות קלינית:

גידולים ממאירים בסינוסים מתבטאים לעתים קרובות עם תסמינים לא ספציפיים, כגון: גודש באף, דימום אפי וכאבי פנים. מכיוון שתסמינים אלו חופפים למצבים שפירים, האבחנה עלולה להתעכב.

ב. הדמיה:

הערכה הדמייתית, כולל טומוגרפיה ממוחשבת (CT) והדמיית תהודה מגנטית (MRI), ממלאים תפקיד מרכזי באבחון. הם מספקים מידע מפורט על היקף הגידול, פלישה למבנים סמוכים. לרוב מבוצעת גם הדמיית  PET.CTלאבחון גרורות פוטנציאליות רחוקות.

ג ביופסיה:

אבחון סופי מחייב ביופסיה רקמתית. ביופסיה אנדוסקופית היא השיטה המועדפת, המבטיחה טראומה מינימלית ותפוקת אבחון מקסימלית.

1. IV. דרכי טיפול:

הטיפול בגידולים ממאירים באף הוא מורכב, וכולל בדרך כלל שילוב של השיטות הבאות:

א ניתוח: כריתה כירורגית בגישות אנדוסקופיות או פתוחות, נותרה עמוד התווך של הטיפול. הבחירה תלויה במיקום הגידול ובהיקף.

ב. טיפול בקרינה: הטיפול בקרינה משלימה לאחר ניתוח, נועד לשיפור השליטה המקומית, כלומר מניעת חזרה והתפשטות הסרטן מאזור המחלה. במקרים שהמחלה בלתי ניתנת לניתוח, לעיתים נתחיל בטיפול קרינתי.

ג.כימותרפיה: כימותרפיה צריכה להיות מותאמת לסוגי הסרטן השונים, במקרים כגון אסתזיונורובלסטומה, סרקומות וקרצינומה סינונזאלית לא ממויינת, נשתמש בכימותרפיה כקו טיפול ראשון. במקרים אחרים כטיפול משלים, כאשר טיפול בהקרנות וניתוחים בלבד עשוי לא להספיק כטיפול משלים.

ד טיפולים ממוקדים: טיפולים ממוקדים חדשניים, כולל אימונותרפיות וחומרים ממוקדים מולקולרית, הינם דור העתיד של הטיפול בסרטן. תוצאות ראשוניות מניסויים קליניים, הראו יעילות גם בגידולים ממאירים בסינוסים. טיפולים אלו מציעים פוטנציאל לאפשרויות טיפול יעילות יותר ופחות רעילות.

1. V. פרוגנוזה ואתגרים:

הפרוגנוזה משתנה בהתאם לסוג ושלב הגידול. לגידולים המאובחנים בשלבים מוקדמים, יש לעתים קרובות פרוגנוזה טובה יותר, בעוד שגידולים ממאירים בשלב מתקדם בדרגה גבוהה, מציבים אתגרים משמעותיים. הקרבה למבנים חיוניים, כולל העיניים והמוח, מוסיפה מורכבות לתכנון הטיפול.

אחד האתגרים הגדולים ביותר בטיפול בגידולים ממאירים ובסינוסים בפרט, הוא האבחנה המאוחרת בשל התסמינים הלא ספציפיים שלהם והמורכבות האנטומית של האזור. לפיכך, כאשר יש תסמינים כגון חסימה חדשה חד צדדית של האף, דימום אפי חוזר חד צדדי, וכאב מתמשך, יש לפנות להערכה ובדיקת רופא אא"ג. עם זאת לא צריך להילחץ מאחר וברוב המוחלט של המקרים הבעיה לא תהיה גידול .