סינוסיטיס כתוצאה ממחלות סיסטמיות

מספר מחלות ומצבים סיסטמיים יכולים להיות בעלי השפעה על בריאות האף והסינוסים. הסינוסים הם חללי אויר עם אנטומיה מורכבת בעצם הגולגולת, ממלאים תפקיד מכריע בבריאות דרכי הנשימה ובתפקוד החיסוני. הם אינם ישויות מבודדות אלא קשורים גם לבריאותנו הכללית. מחלות רב מערכתיות רבות יכולות להתבטא גם כמחלה בסינוסים. ההסתמנות יכולה להיות קלה יחסית כתוצאה מדלקת קלה של הרירית ולעיתים קשה עד כדי הרס של מבנה האף והסינוסים.

הפרעות אוטואימוניות, כגון  מחלת ווגנר, סרקואידזיס, דלקת מפרקים שגרונית וזאבת (לופוס) מערכתית, לעתים קרובות מערבות את האף והסינוסים. לעיתים ביופסיה מרירית הסינוסים עוזרת לאבחנה של מחלה כזו. התסמינים יכולים להיות קלים כמו גודש, כאבי פנים והפרשות מהאף לעיתים הדלקת קשה עד כדי הרס מבנים באף ובסינוסים.

זיהומים מערכתיים, במיוחד ויראליים או פטרייתיים, יכולים להשפיע על הסינוסים. מחלות כמו  HIV)) איידס יכולות לגרום לאנשים לזיהומים חמורים בסינוסים עקב פגיעה בתפקוד החיסוני. בנוסף, זיהומים פטרייתיים כגון אספרגילוזיס עשויים להתחיל בסינוסים, ולהתפשט בעיקר למערכת הנשימה.

הפרעות גנטיות, כגון סיסטיק פיברוזיס או תסמונת קרטגנר הפוגעות בין השאר ישירות בתפקוד רירית הסינוסים, גורמות לדלקת כרונית עם חוסר יכולת של הרירית להתמודד עם מזהמים החודרים לסינוסים. מדובר בתחלואה קשה של הסינוסים ללא יכולת ריפוי אמיתית, בשל חוסר התפקוד של הרירית  ונדרש טיפול תחזוקה קבוע  בהרבה מיקרים.

במצבים אלו הבנת המחלה הבסיסית וההשלכות המערכתיות, משתרעת מעבר לטיפול מקומי בסינוסים. זה מדגיש את החשיבות של גישה הוליסטית בטיפול. זיהוי תסמיני סינוס כאינדיקטורים פוטנציאליים לבעיות מערכתיות רחבות יותר, מאפשר התערבות מוקדמת וניהול טוב יותר של המחלה.

במחלות אלו יש צורך בטיפול משולב, על ידי צוות של מטפלים מומחים מדיספלינות שונות (ראומטולוגיה, אימונולוגיה, מומחים במחלות זיהומיות, מומחי ריאות). טיפול בכל מערכות הגוף לצד תסמינים הקשורים בסינוסים, הוא בעל חשיבות לטיפול יעיל ושיפור איכות החיים.

גלילה לראש העמוד