אסטזיו נוירו בלסטומה

Esthesioneuroblastoma, הידוע גם בשם olfactory neuroblastoma, הוא גידול נדיר וממאיר בחלל האף, שמקורו בנוירו-אפיתל הריח, הרקמה האחראית על חוש הריח. הגידול מתחיל בדרך כלל בחלק העליון של חלל האף, בבסיס הגולגולת הקדמי. משם הוא יכול  להתפשט לחלל האף והסינוסים, למוח ולארובות העיניים. קרבתו למבנים קריטיים הופכת את הטיפול למורכב. מאחר ומקורו בחלק העליון של חלל האף ובסיס הגולגולת, הוא מתגלה לרוב במצב יחסית מתקדם כאשר מופעים תסמינים.

תסמינים נפוצים כוללים חסימת אף, אפיסטקסיס (דימום מהאף), אנוסמיה (אובדן ריח) וכאב או חוסר תחושה בפנים. ככל שהגידול מתקדם, הוא עלול להשפיע על מבנים סמוכים, ולהוביל לתסמינים כגון פרופטוזיס (בליטה של העין), ראייה כפולה או שינויים בראייה.

האבחון מתבצע על ידי ביופסיה אנדוסקופית, לאפיון פתולוגי ודרגת ההתמיינות. הערכת גודלו והתפשטותו של הגידול מבוצעת בעזרת בדיקות הדמיה, כגון סריקות CT ו-MRI. בגידולים מתקדמים יש צורך גם בבירור גרורתי, המבוצע לרוב בעזרת בדיקת  PET-CT.

עם המידע שנתקבל ניתן להעריך את מידת ההתפשטות והפולשנות של הגידול, ולהתקדם לתוכנית טיפולית.

תוכנית הטיפול נקבעת על ידי צוות רב-תחומי, הכולל רופא א.א.ג מנתח, אונקולוג, מומחה הדמיה ופתולוג, המשלבת לרוב ניתוח וטיפול בקרינה ולעיתים כימותרפיה. כריתה כירורגית מלאה היא המטרה העיקרית, אך בשל מיקומו של הגידול, השגת מטרה זאת יכולה להיות מאתגרת. ברוב המקרים יהיה צורך גם בטיפול משלים בקרינה לאחר הניתוח, כדי להמית את כל התאים הסרטניים שנותרו.

במקרים בהם הגידול מפושט, או בגידולים פולשניים בדרגת התמיינות נמוכה, הטיפול יתחיל בכימותרפיה וקרינה, ועל פי הצורך ניתוח משלים. הפרוגנוזה (ההחלמה) משתנה בהתאם לגורמים כגון שלב הגידול, היקף הכריתה הניתוחית, ומאפיינים היסטולוגיים מהבדיקה הפתלוגית. מאחר ואסתזיונורובלסטומה יכולה להיות אגרסיבית, גילוי מוקדם וטיפול מקיף, יכולים להוביל לתוצאות חיוביות.

לאחר הטיפול, נדרש מעקב קליני והדמיתי ארוך. זה עוזר להבטיח שכל בעיה פוטנציאלית מזוהה מוקדם ומטופלת.