ניתוחי פוליפים

פוליפים באף ובסינוסים הם תוצר של דלקת כרונית ברירית האף והסינוסים. בצורה זו של הדלקת נודדים תאי דלקת ייחודית (אאוזינופילים) ברירית האף, ולעיתים גורמים ליצירה של פוליפים. פוליפ למעשה היא רקמה דמוית אשכול ענבים שנוצרת כתגובה לדלקת שהיא ייחודית לאף ולסינוסים. הפוליפ עצמו בנוי ממעטפת רירית של הסינוסים, הרבה נוזל ותאי דלקת. מטופלים הסובלים מדלקת כרונית בסינוסים עם פוליפים, יחוו תסמינים כגון אובדן ריח, חסימת נתיב האוויר באף, הפרשות מוגברות, לעיתים הפרשות אחוריות (הפרשה שמגיעה לגרון), ולעיתים גם לחצים בפנים. יש דרגות קושי למחלה בהתאם לדרגת הדלקת. לעיתים מטופלים יסבלו מחוסר תפקוד מלא של האף, בשל ריבוי פוליפים וריבוי הפרשה, בצקת וגודש. ישנם מצבים קלים יותר כאשר קיימים מעט פוליפים ואז המטופל יחווה דלקת קלה יותר, חסימה חלקית של האף, אובדן חלקי של חוש הריח ופחות הפרשות. הרבה פעמים (כ- 45%) מטופלים אלו יסבלו גם ממחלות נוספות הקשורות בסוג דלקת זו, כגון אסטמה או נזלת אלרגית. הטיפול במחלה זו מבוסס על טיפול מקומי בסטרואידים (תרסיסים), שטיפות של האף עם מים ומלח, ובהחמרה המטופל יקבל טיפול מערכתי של סטרואידים בכדורים או בזריקה. מאחר וטיפולים אלו הרבה פעמים אינם מביאים לשיפור המיוחל, או שהשיפור הוא זמני, מרבית המטופלים יזדקקו לטיפול נוסף. בשנים האחרונות נוספו למגוון הטיפולים, טיפולים ביולוגיים חדשניים ואפקטיביים, אשר מבוססים על נוגדנים לחלבוני הדלקת הספציפית הייחודית הזאת. מאחר והטיפולים הינם חדשים מאוד ומאוד יקרים, הם לצערנו אינם בסל הבריאות. מטופל יכול במסגרת הביטוחים הפרטיים להיות זכאי לטיפול ביולוגי, רק במידה והוכח שהוא סובל מהדלקת הספציפית הנ"ל, והוא נכשל בשאר הטיפולים כולל ניתוח. הפתרון הניתוחי לחולים הסובלים מסינוסיטיס כרוני עם פוליפים, הוא פתרון מצוין והיעיל ביותר לפתיחת נתיב האוויר האפי, הקטנת כמות הפוליפים והקטנת ההפרשה. הניתוח הוכח כמשפר איכות חיים בצורה היעילה ביותר. העיקרון בניתוח לסובלים מפוליפים, הוא כריתה של כל הפוליפ והרירית החולה. המטרה היא לייצר חלל גדול ואחוד הכולל את כל הסינוסים פתוחים בצורה רחבה, ובכך הטיפול המונע לאחר הניתוח יכול להגיע לכל הסינוסים, גם הסינוס המצחי בניתוח זה יהיה פתוח בצורה רחבה לחלל. לעיתים נדרשת הסרה חלקית מהעצם הקדמית הממוקם מעל גשר האף יספיק בשביל להרחיב מאוד קדימה את הפתח של הסינוס, כולל קדימה את הפתח של הסינוס המצחי.