נזלת אלרגית

נזלת אלרגית הינה בעיה יחסית שכיחה באוכלוסיה. היא נובעת מרגישות יתר של רירית האף. בחשיפה לאלרגן מערכת החיסון ברירית האף מופעלת בתגובתיות יתר, ויוצרת בצקת, הפרשות וגירודים. נזלת אלרגית הינה אחת מהבעיות השכיחות הגורמות לחסימה אפית. הסובלים מנזלת אלרגית, יסבלו באופן שכיח מחסימה אפית, נזלת כרונית מטרידה, תחושת גודש באף, גירודים באף ובעיניים, אודם בעיניים ודמע. בחשיפה לאלרגן מתעוררת תגובתיות יתר של מערכת החיסון האפית, ומופעלים תאי דלקת, שגורמים לבצקת של הרקמות ולהפרשת יתר של ריר (נזלת), לרגישות ולגירויים באף. באבחון של נזלת אלרגית יבוצעו תבחיני אלרגיה לנשאפים, בניסיון לאתר את האלרגנים הספציפיים למטופל. כדוגמא קרדית אבק הבית, פריחת דשא, פריחת עץ הזית. הטיפול המקובל למטופלים הסובלים מנזלת אלרגית, מבוסס על הימנעות מהאלרגן, והקטנת עוצמת התסמינים הנובעים מהתגובה האלרגית. טיפול נוסף הוא דסנסיטיזציה (אימונותרפיה), בו חושפים את המטופל לרמות גבוהות מאוד של האלרגן על מנת "להרגיל" את הרירית, כך שבחשיפה לכמויות נמוכות של האלרגן התגובה תהיה מופחתת. הטיפולים המקובלים מבוססים על תרסיס אפי סטרואידאלי ובתרופות אנטי היסטמיניות. חשוב לקחת את התרופות ברציפות, מאחר ומדובר בטיפול מונע, ורק לאחר חודשיים של טיפול רציף, ניתן לקבוע את יעילות טיפול זה. למטופלים אשר ההטבה אינה מספקת בעקבות טיפול זה, נציע התערבות כירורגית. הטיפול הכירורגי במקרה יכוון לפתיחת חסימה אפית, כלומר הקטנת הקונכיות התחתונות, עם או בלי יישור המחיצה. הטיפול אינו מטפל באלרגיה, אולם מסייע להתמודד עם התסמינים בעקבות הנזלת האלרגית. לכן הטיפול הכירורגי הינו טיפול משלים, ואינו מחליף את הטיפול התרופתי באלרגיה. הניתוח יכול לאפשר פיזור טוב יותר של תרסיס האף, וכתוצאה מכך לשפר את יעילותו. בהרבה מקרים מטופלים חווים הטבה משמעותית כתוצאה מהניתוח, בעיקר בגלל שיפור בנשימה האפית ויצירה של חלל אף תפקודי, עד כדי כך שחלק מהמטופלים מרגישים הטבה משמעותית, ומוותרים על הטיפול התרופתי. חשוב לזכור שבנזלת אלרגית, כדאי להיוועץ גם עם מומחה לאלרגיה.