סינוסיטיס כרונית בספנואיד

דלקת ממושכת של הסינוס הספנואידאלי, מכונה לעיתים ספנואידטיס כרונית. ספנואידיטיס כרונית יכולה להיות מצב מאתגר עקב מיקומו של הסינוס הספנואידי עמוק בתוך הגולגולת, מה שהופך אותו לפחות נגיש לטיפול והערכה בהשוואה לסינוסים אחרים. התסמינים של דלקת בסינוס הספנואידלי יכולים להיות שונים מהרגיל וייחודיים, לדוגמא כאב פנים פחות אופייני, הכאב האופייני הוא כאב ראש בעיקר בחלק האחורי וברקות. כל אלו גורמים לאבחון מאוחר יחסית והתפתחות שכיחה יותר של דלקת כרונית.

ספנואידיטיס כרונית יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים, כולל:

1. זיהומים: זיהומים חיידקיים ופטרייתיים יכולים להוביל לדלקת כרונית של הסינוס הספנואידי. זיהום כרוני של הסינוס הספנואידי שכיח

יותר בגיל המבוגר, ומאופיין בשכיחות גבוהה יותר של זיהומים פטרייתיים, והחיידקים המחוללים שונים מסינוסיטיס רגילה.

1. בעיות מבניות או שינויים אנטומיים בתוך הסינוס, כגון ציסטות הצטלקויות מניתוח קודם או פוליפים באף, עלולים לחסום את הניקוז

והאוורור של הסינוס הספנואידי, מה שתורם לדלקת כרונית.

תסמינים של ספנואידיטיס כרונית יכולים להיות פחות ספציפיים מאלו של סינוסיטיס אופיינית ועשויים לכלול:

כאבי ראש כרוניים – הממוקמים לרוב בחלק האחורי של הראש או מאחורי העיניים, הם סימפטום שכיח של סינוסיטיס בספנואיד.

סימפטומים אפיים – אלה עשויים לכלול גודש באף, טפטוף אחורי ללוע ותחושת לחץ בחלק האחורי של הגרון.

– ספנואידיטיס כרונית יכולה להוביל להפרעות בראייה, מכיוון שהסינוס הספנואידי קרוב לעצבי הראייה.

אבחון ספנואידיטיס כרוני יכול להיות מאתגר, מאחר והוא קשה לחזיון בבדקה אנדוסקופית רגילה. לעתים קרובות מבוצעת בדיקת הדמיה, כגון סריקת CT או MRI, כדי להדגים את הסינוס הספנואידי. גם המעקב אחרי הטיפול יצריך לעיתים בדיקות הדמיה.

הטיפול בספנואידיטיס כרונית כולל מספר אפשרויות:

אנטיביוטיקה אם החשד הוא זיהום חיידקי, ותרסיסים סטרואידלים לטיפול מקומי. תרופות אלו יכולות לסייע בהפחתת הדלקת בסינוס. בכאבים קשים ניתן לשקול טיפול בסטרואידים בכדורים או בזריקות.

טיפול בכאב- משככי כאבים ללא מרשם או מרשם לטיפול בכאבי ראש וכאבי פנים. במצבים בהם הכאב קשה או כאשר יש סיבוכים כגון הפרעות ראיה הטיפול יהיה באשפוז

במקרים של ספנואידיטיס כרונית חמורה או חוזרת או כאשר בעיות מבניות תורמות לבעיה, ניתן לשקול ניתוח אנדוסקופי לשיפור הניקוז והאוורור של הסינוס הספנואידלי.