גידולים ונגעים בסינוסים

בשל המיקום והקושי הטכני בכירורגיה של הסינוסים המצחיים, גם הטיפול בגידולים / נגעים בסינוס המצחי מורכב ודורש התייחסות מיוחדת. נגעים וגידולים שכיחים בסינוס המצחי, יהיו ממקור של רירית הסינוסים, העצם מסביב לסינוס, וגידולים פולשים מרקמות שכנות. רוב המוחלט של הגידולים יהיו שפירים, והטיפול בהם יהיה בהתאם לתסמינים לרוב הטיפול יהיה ניתוח. במקרה של גידול ממאיר, לרוב יהיה קושי להגיע לגבול כריתה אונקולוגי, ולכן הטיפול יהיה בדרך כלל משולב, דהיינו כריתה כירורגית, קרינה וכימותרפיה. קיימת חשיבות עליונה להבנה מקסימאלית של הגבולות ומעורבות התהליכים בהדמיה, ע"י הערכה מדוקדקת של c.t ו/או m.r.i תקבע הגישה הניתוחית. בגידולים שפירים כדוגמא אוסטאומה ופפילומה הפוכה, הטיפול לרוב הינו אינדוסקופי, אולם נדרשת ברוב המקרים פתיחה מאוד רחבה של הסינוס, מה שמצריך קידוח של העצם, בדופן הקדמית מעל גשר האף (דראף 3). גידולים ממאירים ו/או גידולים שפירים שהם בצד הסינוס המצחי, לרוב יכרתו בגישה משולבת אינדוסקופית וחתך חיצוני, שיכול להיות חתך בקרקפת או באזור גבת העין. הרחבה זו של הניתוח מאפשרת גישה בטוחה לאזורים שלא ניתן להגיע אליהם בגישה אינדוסקופית בלבד. נגע שפיר שכיח לסינוס הפרונטאלי נקרא מוקצל. זה למעשה תהליך שמנפח את הסינוס ויכול ללחוץ על כל גבולות הסינוס. בצורה זו זה יכול ללחוץ על הארובה ובלט של העין, יכול לפרוץ החוצה ולהיראות כמו בלט במצח, ויכול ללחוץ אחורה על המוח. נגע זה הינו סוג של סינוס חסום שגדל בתוך עצמו, כלומר מפריש נוזל שנכלא ועם הזמן מתרחב כמו בלון. הפתרון הוא ניתוח שמטרתו פתיחה רחבה ככל האפשר של המוקצל, ניקוזו, ויצירת תנאים שמונעים את הישנותו. אוסטאומה הינה גידול ממקור העצם של הסינוס, היא שכיחה יחסית בסינוס הפרונטלי, הרבה פעמים אינה תסמינית ואינה דורשת טיפול אלא מעקב בלבד. כאשר היא תסמינית, גורמת לכאבים כתוצאה מחסימת הסינוס, גורמת לכפל ראיה או בלט של העין כתוצאה מפלישה לארובת העין, גורמת ללחץ על המוח שמתבטא בכאב ראש, אזי הפיתרון הוא ניתוח. כאשר מטרות הניתוח יהיו כריתה של הגידול (האוסטאומה) ויצירת ניקוז לסינוס. מאחר והגידול גרמי (ממקור של עצם), כריתת הגידול מצריכה קידוח של הגידול עד להקטנתו ולהסרתו בחלקים. במקרים שהגידול אינו נגיש לגישה אינדוסקופית, משלבים גם כאן חתך חיצוני בגבה או בקרקפת, שיאפשר גישה בטוחה וטובה לחלקים הצידיים.