גידולי אף וסינוסים בילדים

גידולי אף וסינוסים בילדים נדירים יחסית.

גידולים אלו מתפתחים מרקמות שונות באזור האף והסינוסים. הם יכולים להיות שפירים או ממאירים ועשויים להתבטא במגוון תסמינים כגון – חסימת אף, דימום מהאף, נזלת כרונית, כאבי פנים או נפיחות, כאבי ראש, הפרעות ראייה, הפרעה התפתחותית וליקויים נוירולוגיים כאשר הם פולשים למבנים סמוכים.

בשונה ממבוגרים בהם הגידולים הממאירים השכיחים באף ובסינוסים הם ממקור הרירית, בילדים הגידולים השכיחים הם ממקור רקמה רכה ועצמות.

בילדים יש קבוצה של גידולים ייחודיים הקשורים בהפרעות התפתחותיות. אלו הם תהליכים שפירים נדירים באזור האף הסינוסים ובסיס הגולגולת. השכיחים הם – דרמואיד (Dermoid), אנצפלוצל (Encephalocele). תהליכים אלו מקורם בתוך הגולגולת והם פורצים דרך פתח בעצם בסיס הגולגולת לחלל האף והסינוסים. תהליכים אלו לרוב מתגלים בגיל צעיר מאוד לרוב עד גיל 5 והטיפול בהם ניתוחי.

קרניופרינגיומה (Craniophryngioma) ואנגיופיברומה (ראה לינק ) הם הגידולים  השפירים השכיחים יותר בילדים. קרניופרינגיומה הוא  גידול שמקורו בגבעול בלוטת יותרת המוח. בשל מיקומו כאשר הוא גדל הוא גורם לתסמינים כגון: פגיעה הורמונלית ופגיעה בראיה.

הגידולים הממאירים השכיחים באף ובסינוסים בילדים, שייכים למשפחת הסרקומות. הסרקומות הן גידולי רקמה רכה אשר מקורן ברקמות כגון: שריר, סחוס, עצם (ראה פירוט בקישור סרקומות).

הקושי הראשוני באבחון בילדים נובע מכך שילדים פחות מתלוננים ולרוב ההורים הם ששמים לב לשינוי בהתנהגות הילד או בעיה התפתחותית ופונים לייעוץ רפואי.

הרבה פעמים הערכה ואבחון של גידולי סינוסים בילדים מבוצעים במסגרת אשפוז. בגלל הקושי בקבלת אינפורמציה מהילד והקושי בבדיקה יסודית ואיכותית, לבדיקות ההדמיה חשיבות מרובה. כדי להימנע מקרינה מיותרת בילדים הרבה פעמים ההדמיה הראשונית תהיה תהודה מגנטית (MRI), שמאפשרת הערכה מדויקת של רוב הגידולים, ומאפשרת להבדיל בין רקמת הגידול לנוזלים והפרשות באף ובסינוסים. במידה ונדרשת הערכה מדויקת של העצמות תבוצע גם בדיקת CT.

במקרים בהם ההדמיה אינה מספקת כדי לקבוע אבחנה, נדרשת ביופסיה. בילדים לרוב הביופסיה תבוצע בחדר ניתוח בהרדמה כללית, בדיקת PET CT תבוצע בגידולים הנוטים לשלוח גרורות.

לאחר קבלת האבחנה והשלמת הערכה נקבעת דרגת ההתפשטות של הגדול (stage), מבוצע דיון רב תחומי (רופאי אף אוזן גרון, נוירוכירורגים, אונקולוגים קרינה, אונקולוגים רפואיים ומומחים אחרים) בו נקבעת אסטרטגיית הטיפול.

אפשרויות הטיפול בגידולי הסינוסים בילדים תלויות במספר גורמים: סוג הגידול, גודלו, מיקומו והיקף ההתפשטותו. באופן כללי, דרכי הטיפול העיקריות כוללות כריתה כירורגית, טיפול בקרינה וכימותרפיה. השאיפה להגיע להסרה מלאה של הגידול, תוך שמירה על רקמות בריאות מסביב ומזעור סיבוכים ארוכי טווח. במקרים בהם הסיכון הניתוחי גבוה לדוגמא – הגידול מפושט ומערב כלי דם מרכזים, מתחילים בכימותרפיה וקרינה, ולאחר הערכת התגובה מחליטים האם להמשיך לניתוח.

הפרוגנוזה לגידולי האף והסינוסים בילדים משתנה במידה רבה בהתאם לגורמים כגון; היסטולוגיה (סוג הגידול), שלב האבחון, התגובה לטיפול הראשוני ומיקום הגידול. בעוד שמרבית הגידולים שפירים בעלי פרוגנוזה מצוינת ועשויים להיות מטופלים ביעילות עם ניתוח בלבד, גידולים ממאירים עשויים לדרוש טיפול משולב אגרסיבי ועדיין לשאת בסיכון להישנות או גרורות.

מעקב ארוך טווח של הצוות המטפל חיוני לילדים עם גידולים בסינוסים כדי לעקוב אחר הישנות, לנהל את כל הסיבוכים הקשורים לטיפול, ולהבטיח המשך גדילה והתפתחות תקינים.