סינוסיטיס חיידקית חריפה זיהום חיידקי בסינוס

סינוסיטיס חיידקית חריפה היא זיהום של חללי הסינוס, הנגרם על ידי חיידקים. לעיתים קרובות היא מתפתחת בעקבות זיהום נגיפי בדרכי הנשימה העליונות, כאשר מעברי האף הופכים דלקתיים ופתחי הניקוז של הסינוסים חסומים, ומאפשרים תנאים לחיידקים לגדול ולהתרבות. חיידקים נפוצים הגורמים לסינוסיטיס חיידקית חריפה כוללים Streptococcus pneumoniae, Haemophilus influenzae ו-Moraxella catarrhalis.

תסמינים של סינוסיטיס חיידקית חריפה דומים לאלו של סינוסיטיס ויראלית, אך עשויים להיות חמורים וממושכים יותר. תסמינים אלה יכולים לכלול: גודש באף, הפרשה מוגלתית, כאב פנים או לחץ, (במיוחד סביב הלחיים, העיניים, המצח או האף), כאב או רגישות בשיניים, כאב ראש, שיעול (לעתים קרובות מחמיר בלילה), חוש ריח וטעם מופחת, עייפות וחום.

אבחנה של סינוסיטיס חיידקית חריפה, מבוססת בדרך כלל על שילוב של תסמינים וממצאי בדיקה קלינית. בדיקה אנדוסקופית של חלל האף על ידי רופא אא"ג, המדגימה הפרשה מוגלתית עם בצקת בפתחי הסינוסים, יכולה לאשר את האבחנה. במקרים קשים עם חשד קליני להתפשטות לאיברים סמוכים, או בחולי קשה עם קושי אבחנתי, יש לבצע הדמית CT סינוסים, כדי לאשר את האבחנה או להעריך סיבוכים.

טיפול בסינוסיטיס חיידקית חריפה כולל בדרך כלל אנטיביוטיקה כנגד החיידקים הגורמים. בחירת האנטיביוטיקה תלויה בגורמים כגון; חומרת התסמינים, הסבירות לעמידות לאנטיביוטיקה ורגישות המטופל. האנטיביוטיקות הנרשמות כקו טיפולי ראשון לסינוסיטיס חיידקית חריפה כוללות; אמוקסיצילין (מוקסיפן), אמוקסיצילין-קלבולנט (אוגמנטין) ודוקסיצילין. בנוסף לאנטיביוטיקה, טיפולים תומכים כגון משככי כאבים ללא מרשם, תרופות מפיגות גודש, שטיפות אף עם מי מלח ושאיפת אדים, עשויים לסייע בהקלת התסמינים ולסייע לניקוז ההפרשות. חשוב לזכור שהתגובה לטיפול אינה מיידית ועלולה לקחת מספר ימים.

רוב המקרים של סינוסיטיס חיידקית חריפה חולפים עם טיפול מתאים תוך 1-2 שבועות. עם זאת, סיבוכים כגון התפשטות זיהום למבנים סמוכים, או התפתחות של סינוסיטיס כרונית, עשויים להתרחש במקרים מסוימים. הסימנים לסיבוך יכולים להיות עליית חום, נפיחות בעיניים ומצח והחמרה בכאב. מקרים אלו מחייבים הערכה רפואית מוקדם ככל האפשר.