קרצינומה של תאי קשקש

קרצינומה של תאי קשקש (Squamous Cell Carcinoma) של הסינוסים, הוא סוג של סרטן שמקורו בתאי הקשקש שברירית, המצפה את מעברי האף ואת הסינוסים. גידולים ממאירים באף ובסינוסים נדירים. SCC הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר שנמצא בסינוסים. התסמינים עשויים לכלול גודש מתמשך באף, כאבי סינוסים, כאבי ראש, דימום מהאף, חוסר תחושה בפנים, ראייה כפולה ולעיתים גידול חוסם בחלל האף. האבחון מבוצע בביופסיה, כדי לאשר את נוכחותם של תאים סרטניים. במקביל הערכה ואפיון בבדיקות הדמיה, כגון:סריקות CT ,MRI ולעיתים PET-CT לבירור נוכחות גרורות מרוחקות.

טיפול:

1. הטיפול המקובל ב- SCC הוא הסרה כירורגית של הגידול כאשר ניתן. השאיפה בניתוח היא להסיר את הגידול במלואו, תוך ניסיון
לשמר ככל האפשר את היכולת התפקודית (צמצום בפגיעה המוחית, הראיה ותפקוד הפה ).
2. טיפול בקרינה: לאחר ניתוח, ברוב המקרים מומלץ טיפול בקרינה כדי להפחית את הסיכון להישנות.
3. כימותרפיה: במקרים בהם הגדול הראשוני גדול ומפושט, ניתן להשתמש בכימותרפיה לפני ניתוח לכיווץ הגידול, או לאחר ניתוח לחיסול שאריות של תאים סרטניים ומניעת גרורות.

פרוגנוזה וסיכויי ההחלמה:

1. הפרוגנוזה ל-SCC טובה בגידולים קטנים עם גילוי וטיפול מוקדם. כאשר מאובחנים בשלב מוקדם, הסיכויים להצלחת הטיפול וההישרדות גבוהים משמעותית.

2. שלבים מתקדמים: במקרים בהם הסרטן התקדם והתפשט באופן נרחב, הפרוגנוזה עשויה להיות פחות טובה, והטיפול עשוי להיות מאתגר יותר.

לסיכום: קרצינומה של תאי קשקש של הסינוסים, היא הסוג השכיח ביותר של סרטן המופיע בסינוסים. גילוי מוקדם הוא חיוני לטיפול יעיל ולפרוגנוזה טובה יותר. הטיפול כולל לרוב שילוב של ניתוח, הקרנות ולעיתים כימותרפיה. הפרוגנוזה משתנה בהתאם לשלב האבחוןוהאגרסיביות של הסרטן.

גלילה לראש העמוד