כאבי פנים

כאבי פנים יכולים לנבוע מסיבות שונות, והרבה פעמים הסובלים מהם מופנים לרופא אף וסינוסים להערכה וטיפול. במקרים רבים הבדיקה על ידי רופא א.א.ג היא חלק מהערכה כוללת. האתגר הראשוני של רופא אא"ג הוא זיהוי והבנה האם הגורם קשור לסינוסים ומהו הטריגר. מספר גורמים נפוצים לכאבי פנים:

1. כאב שמקורו בבעיה בשיניים או העצבים המעצבבים את השיניים –

– הסיבות  לכך יכולות להיות- עששת, אבצסים בשיניים, מחלות חניכיים, מחלות בשורשי השיניים או טיפולי שיניים.

– כחלק מבירור כאבים בפנים מומלצת הערכה של השיניים. הטיפול עשוי לכלול הליכים דנטליים כמו סתימות, טיפולי שורש או עקירת שיניים, יחד עם משככי כאבים ואנטיביוטיקה אם יש זיהום.

1. סינוסיטיס

– כאבי פנים מסינוסיטיס מתבטאים לרוב ככאב לוחץ במצח מסביב לעיניים, בקדמת הלחיים ובגשר האף. הכאב נגרם בשני מנגנונים עיקרים – לחץ על דפנות הסינוס כתוצאה של חסימה והפרעה בניקוז כדוגמא בצלילה, בטיסה וכאב הסינוסים בהתקררויות, או במנגנון של  דלקת המשפיעה ישירות על העצבים וחיישנים של כאב. לעיתים ניתן לזהות על פי מיקום הכאב היכן הבעיה, אולם בהרבה מקרים הכאב  מוקרן ולא צפוי.

– הערכה הראשונית תכלול תשאול שמטרתו אפיון הכאב והמצבים בהם הוא מופיע, כדי לנסות להבין האם הכאב מקורו בסינוסים. בבדיקה יש להעריך האם קיים זיהום, האם ישנם סימני דלקת, והאם ישנן בעיות אנטומיות היכולות לגרום לכאב. בשלב שני ניסיון טיפול בהתאם לגורם האפשרי: אנטיביוטיקה לסינוסיטיס חיידקי, נוגדי דלקת  באף, שטיפות אף עם מי מלח, במצבים דלקתיים יישקל טיפול סיסטמי (בסטרואידים בכדורים). כאשר הכאב נמשך זמן רב או לא מגיב לטיפול, תידרש הדמיה CT/MRI  .

1. כאבים שמקורם במפרק הלסת, חריקת שיניים, ועומס על שרירי הלעיסה לעיתים גורמים לכאב פנים. במקרים אלו נחוצה הערכת רופא פה ולסת. טיפול ראשוני עשוי לכלול דיאטה רכה, טכניקות להפחתת מתח, תרגילי לסת, פיזיותרפיה, ובמקרים חמורים התערבויות יישור שיניים או כירורגיות.
  2. נאורלמיה טריגמינלית – כאב ממקור העצב הטריגמינלי (העצב החמישי) . העצב הטריגמינלי מתחיל בגזע המוח ואחראי על תחושה בפנים ובחלל הפה. מצב זה מאופיין בכאב בחצי פנים ולעיתים גם בחלל הפה. ההערכה כי התסמונת קשורה בגירוי או נזק לעצב הטריגמינלי, מה שמוביל לכאבי פנים עזים ודוקרים. במקרים אלו מומלצת הערכת נוירולוג ולעיתים גם הדמייתMRI . קו הראשון של הטיפול יהיה תרופתי, ולעיתים כאשר הטיפול לא מספיק יעיל, ישקלו פרוצדורות כירורגיות כמו דקומפרסיה מיקרו-וסקולרית לניהול עצבי טריגמינליים.
  3. מיגרנות- מיגרנות עלולות לגרום לכאב פועם בצד אחד של הפנים, לעיתים מלווה בתסמינים אחרים כמו בחילות ורגישות לאור. הטיפול כולל תרופות ספציפיות למיגרנה, שינויים באורח החיים והימנעות מטריגרים.
  4. כאב ראש מקבצי Cluster Headach – כאבי ראש מקבציים גורמים לכאב פנים חמור וחד צדדי, לרוב סביב העין אז מופיעים במקבצים. גם בכאבים אלו הטיפול על ידי נויורלוג בד"כ יכול לכלול טיפול בחמצן, תרופות ספציפיות והתאמות באורח החיים משמשים לניהול כאבי ראש מקבציים.

כאבים כרונים בפנים בדרך כלל אינם ממקור הסינוסים, עם זאת הערכה ובדיקה של רופא אף וסינוסים חשובה לשלילת מקור בסינוסים מאחר ובמקרים בהם הבעיה בסינוסים, הטיפול יחסית פשוט ויכול להביא להחלמה מלאה. לעיתים פיתרון של בעיה סינוסים יכול לסייע בהפחתת עומס הכאב בסובלים מכאב פנים כרוני .