מנינגיומות בבסיס הגולגולת הן גידולים הנובעים מקרום מעטפת המוח (ממברנות המגן המקיפות את המוח וחוט השדרה). תוכנית הטיפול במנינגיומה בבסיס הגולגולת תלויה בגורמים שונים: הגודל, המיקום, קצב הגדילה, הסימפטומים, גיל החולה, בריאותו הכללית ומומחיות הצוות הרפואי. תכנית הטיפול מותאמת אישית בדרך כלל לכל מטופל, לאחר דיון רב צוותי של נוירוכירורגים, מומחה אף אוזן גרון,

נוירו-אונקולוגים ומומחי הדמיה.

אפשרויות הטיפול יכולות להיות מגוונות:

1. מעקב- מנינגיומות קטנות אשר גדלות לאט ואינן גורמות לתסמינים, עשויות להיות מנוטרות באמצעות הדמיה (סריקות MRI או CT), כדי לעקוב אחר קצב הגדילה שלהן. לרוב מדובר במטופלים עם גידולים שאינם תסמיניים או איטיים, במיוחד בחולים קשישים.
  2. ניתוח- הסרה כירורגית היא הטיפול העיקרי למנינגיומות. המטרה היא להסיר כמה שיותר מהגידול, מבלי לגרום נזק למבנים קריטיים. הגישה הכירורגית עשויה לכלול קרניוטומיה (פתיחת הגולגולת), או טכניקות זעיר פולשניות, בהתאם למיקום, גודל ומעורבות של מבנים מסביב. כאשר הגידול ממוקם בסמיכות לחלל האף והסינוסים, אחת האפשרויות היא כריתה אנדוסקופית דרך חלל האף. עם זאת, כריתה מלאה עשויה שלא תמיד להיות אפשרית, במיוחד עבור גידולים גדולים, או הממוקמים בסמיכות למבנים קריטיים (עצבי ראיה, כלי דם מרכזיים).
  3. טיפול בקרינה: ישנן מספר אפשרויות לטיפול בקרינה כטיפול ראשוני, במטופלים בהם הגידול בלתי ניתן לכריתה בטוחה, במטופלים שאינם יכולים לעמוד בניתוח, או במטופלים לאחר ניתוח עם שאריות גידול. במקרים אלו ניתן להשתמש בסוגים שונים של טיפולי הקרנות, כגון: רדיוכירורגיה סטריאו טקטית כטיפול בודד (SRS), או לפצל את הקרינה למנות יומיות.
  4. טיפול תרופתי – ייתכן שחלק מהמנינגיומות ינוהלו באמצעות תרופות. לדוגמה, אם גידול אינו ניתן לניתוח או אם ניתוח אינו מומלץ בשל גורמים שונים, ניתן להשתמש בתרופות כגון אנלוגים של סומטוסטטין או טיפולים ממוקדים, כדי לשלוט בגדילה או להפחית את הסימפטומים.
  5. טיפול סימפטומטי – ניהול התסמינים הנגרמים על ידי הגידול הוא קריטי. זה עשוי להיות כרוך בתרופות לשליטה בכאב, פרכוסים או תסמינים אחרים. בנוסף לעיתים מטופלים יעברו תהליך שיקומי, כדי לטפל בקשיים תפקודיים הנגרמים מהגידול או מהטיפול בו.
  6. מעקב – ביקורי מעקב קבועים והדמיה חיוניים למעקב אחר התקדמות הגידול ומצבו הכללי של המטופל. שינויים בתסמינים או בצמיחת הגידול עשויים לחייב התאמות בתוכנית הטיפול.