פגיעה בחוש הריח

חוש הריח, חיוני בתפיסה החושית שלנו. היכולת להריח ולזהות ריחות שונים, ממלאת תפקיד מכריע בחיי היומיום שלנו. מערכת הריח מורכבת מתאי חישה מיוחדים המפוזרים בחלק העליון בחלל האף, המזהים את גופיפי הריח ומעבירים אותות למוח, שם אותות אלו מעובדים ומתפרשים כריחות שאנחנו מכירים. היכולת שלנו להריח משפיעה על הטעם, הזיכרון, הרגשות שלנו ואפילו הבטיחות שלנו, שכן היא יכולה להתריע בפני סכנות כמו מזון מקולקל או נוכחות של דליפות גז.

הפרעות ריח

הפרעות ריח מתרחשות כאשר יש הפרעה או פגיעה בחוש הריח. הפרעות אלו יכולות להתבטא בדרכים שונות:

  1. אנוסמיה (טטרנות) – אנוסמיה היא אובדן מוחלט של חוש הריח. אנשים עם אנוסמיה אינם יכולים לזהות ריחות כלשהם, דבר הגורם לפגיעה משמעותית באיכות חייהם, מכיוון שהם עלולים לחוות ירידה בהנאה ממזון וריחות. בנוסף חשופים לסכנות פוטנציאליות הניתנות לזיהוי בריח.
  2. היפוסמיה – היפוסמיה היא אובדן חלקי של חוש הריח, כאשר יש יכולת מופחתת לזהות ריחות. מצב זה יכול להקשות על ההנאה המלאה מהטעם של האוכל, ועלול להשפיע על יכולת האדם לזהות ריחות עדינים.
  3. פרוסמיה – פרוסמיה מתייחסת לתפיסה מעוותת או שונה של ריחות. אנשים עם פרוסמיה עלולים לתפוס ריחות מוכרים ונעימים כלא נעימים.
  4. פנטוסמיה – פנטוסמיה היא עיוות של חוש הריח, הגורם לחוויה של ריח שאינו קיים בסביבה. אנשים עם פנטוסמיה עלולים לדווח על ריחות לא נעימים או מוזרים, כאשר אף אחד מהם אינו קיים.

 

סיבות להפרעות ריח:

הפרעות ריח יכולות לנבוע מגורמים שונים, כולל:

– זיהומים ויראליים כמו הצטננות, שעלולים להשפיע באופן זמני על מערכת הריח.

– פציעות ראש או טראומה הפוגעות בעצב הריח.

– תחלואת אף וסינוסים- סינוסיטיס או פוליפים באף גורמים להפרעת חוש הריח במספר מנגנונים . 1. חסימה של איזור חוש הריח להגעת גופיפי הריח על יד פוליפים או רקמה בצקתית . 2. הסינוסיטיס יכולה לגרום לבצקת באזור חוש הריח שחוסמת את הקולטנים של תאי החישה וגורמת לפגיעה בחוש הריח. תאי הדלקת והחומרים שהם מפרישים האופיניים בסינוסיטיס, פוגעים ישירות בתפקוד תאי חוש הריח.

– מצבים נוירולוגיים כמו מחלת אלצהיימר או מחלת פרקינסון.

– חשיפה לכימיקלים רעילים או לתרופות מסוימות.

– הזדקנות, פגיעה בכמות ואיכות תאי החישה של הריח .

 

טיפול בהפרעות ריח:

הטיפול בהפרעות ריח תלוי בגורם הבסיסי. במקרים מסוימים, כגון אלו הקשורים לזיהומים או חסימות באף, טיפול במצב הראשוני יכול להוביל לשיפור בריח. עם זאת, במקרים בהם חוש הריח נפגע לצמיתות, כגון פגיעה בעצב הריח, הטיפול יתמקד באסטרטגיות להסתגלות למצב, כגון שימוש ברמזים חזותיים או מרקם לזיהוי מזונות.

גלילה לראש העמוד