גידולים שפירים בבסיס הגולגולת – מבוא

בסיס הגולגולת הקדמי הוא אזור אנטומי מורכב המאכלס מבנים קריטיים כמו האונות המצחיות של המוח, חלל האף והסינוסים. נגעים שפירים של בסיס הגולגולת הקדמית מציבים אתגרים ייחודיים באבחון וטיפול. נגעים וגידולים שפרים שמקורם בסינוסים ובבסיס הגולגולת יהיו לרוב א-תסמיניים בשלבים הראשוניים. עם צמיחתם עלולים להופיע תסמינים כגון כאבי ראש ופנים, חסימה אפית ודימומים. ההסתמנות תלויה במיקום התהליך והאיברים הסמוכים לו. במקרים בהם מקור הנגע או הגידול בחלק המרכזי של בסיס הגולגולת, באוכף  התורכי ובלוטת יותרת המוח, התסמינים השכיחים יהיו הפרעות הורמונאליות, הפרעות ראיה וכאבי ראש. גורם נוסף המשפיע על התסמינים והתחלואה הוא רקמת המקור של הגידול, לדוגמא גידולים ממקור עצם עלולים בנוסף לגרום לפגיעה אסתטית ודפורמציה בעצמות הפנים. גידולים ממקור כלי דם יגרמו יותר לדימומים.

סוגי נגעים שפירים:

גידולים ממקור כלי דם (ווסקולרים) – המנגיומה, אנגיופיברומה (Juvenile Nasopharyngeal Angiofibroma)

גידולים ממקור עצם ורקמת חיבור-  אוסטאומות (Osteoma), פיברוס דיספלזיה (Fibrous dysplasia)

גידולים מרקמת עצב- שוונומה (Schwannoma)

גידולים ממעטפות המוח  –  מנינגיומה (Meningioma), אצפלוצל (Encephalocelle)

גידולים באזור האוכף התורכי – גידולי בלוטת יותרת המוח (היפופיזה), קרניופרינגיומות ((Craniopharyngioma, רטקה (Ratkes cyst)

לאבחון ולטיפול של נגעים שפירים של בסיס הגולגולת נדרש צוות רב תחומי. מעבר להערכה באנמנזה ובדיקה גופנית, יש חשיבות לבדיקות ההדמיה, MRI ברזולוציה גבוהה עם חומר ניגוד חיוני לאפיון מפורט של הגידול, ובידולו מרקמה בריאה סמוכה. סריקות CT נחוצות במיוחד להערכת המעורבות הגרמית (עצם).

אנגיוגרפיה (צנתור כל דם) עשויה להיות נחוצה עבור נגעים מרובי כלי דם (ווסקולרים) כמו אנגיופיברומה, או במקרים בהם הגידול סמוך לכלי דם חיוניים.

ביופסיה רקמתית מבוצעת כאשר לא ניתן להגיע לאבחנה מדויקת מבדיקות ההדמיה. לרוב ניתן לבצע ביופסיות אנדוסקופיות ממוקדות כדי לאשר את ההיסטופתולוגיה של הנגע.

הטיפול בגידולים שפירים של בסיס הגולגולת הקדמית, מותאם ספציפית למטופל ולמאפיינים הייחודיים של הגידול: בהתאם לגודל, התסמינים והסכנה לאיברים סמוכים חיוניים.

במידה והוחלט על ניתוח – הטכניקה לרוב תהיה אנדוסקופית, ניתוח שהוא יחסית זעיר פולשני ללא צלקות חיצוניות. גישות זעיר פולשניות מפחיתות תחלואה ומעודדות החלמה מהירה יותר.

טיפול בקרינה: במטופלים עם סיכון ניתוחי רב, או במקרים בהם אופי הגידול ומיקום הגידול גורמים לסיכון ניתוחי גבוה.

טיפול הורמונאלי – גידולים ממקור בלוטת יותרת המוח ובגידולים המשפיעים על בלוטת יותרת המוח, עשויים להפיק תועלת מטיפולים הורמונאליים כדי לשלוט בגדילה, או לטפל בחוסר איזון הורמונאלי.

מעקב – אחר גידולים ללא תסמינים עם פוטנציאל גדילה נמוך ניתן לעקוב.

סיכום: גידולים שפירים של בסיס הגולגולת הקדמית, מציגים אתגרים מגוונים בשל השונות הפתולוגית, המגוונות והמורכבות האנטומית שלהם. אבחון מדויק באמצעות הדמיה מתקדמת וביופסיות ממוקדות, חיוני לניהול האסטרטגיה הטיפולית. ההתפתחות והתקדמות של טכניקות כירורגיות זעיר פולשניות ושיתוף פעולה רב-תחומי, שיפרו באופן משמעותי את התוצאות עבור חולים עם נגעים שפירים אלה. כל זאת תוך שימת דגש על החשיבות של גישה מותאמת אישית בטיפול הקליני שלהם.